Menu Sluiten

De Lucas 2017

De Lucas 2017

De muntpenning van De Lucas, in ontwerp en uitvoering van en door Hilde Van Der Heyden, met belettering door Erik Desombere wordt jaarlijks uitgereikt aan de meeste veelbelovende master van Sint Lucas Antwerpen.

De prijs bestaat uit:

  • Toelating tot en vrijstelling van studiekosten voor de manama, Master of Research in Art and Design; een toelating en vrijstelling die drie jaar geldig blijven;
  • De Lucas, een gedenkmunt ontworpen en gemaakt door Hilde Van Der Heyden, met als tekst van Erik Desombere op de voorzijde "De Lucas 2016", en op de achterzijde de gebruikelijke munttekens;
  • lidmaatschap van de volgende jury van De Lucas;
  • tentoonstelling met de andere genomineerden in de Showroom in het volgende academiejaar.

Vier genomineerden werden geselecteerd : 
Brent Dielen, Laura Engels, Jonas Sysmans en Anneleen Steenbergen

Opvallend dat drie van de genomineerden motieven voor hun werk ontlenen aan de eigen bestaansgeschiedenis, de eigen familiegeschiedenis of zelfs de eigen levensstijl. En wanneer Laura Engels een klassieke tekst tot werkgebied kiest, dan is er toch een film over hoe zij een en ander tot stand bracht, een meer objectief eigen, zou men kunnen zeggen. Zij slagen er echter in om het gevaar van de beperktheid geheel te keren en het eigene te vergroten en te verdiepen, te overdrijven en uit te drijven, en het te verbinden met het maatschappelijke en het actuele. Laura Engels door heel precies materialen en technieken te kiezen om verandering, en de opeenvolgende stadia daarvan, te verbeelden; zonder de tegenwoordige materialen en digitale beeldverwerking zou dat een compleet andere reeks van werken opgeleverd hebben. Anneleen Steenbergen toont ingetogen, maar veelomvattend uitgevoerd, hoe men zich met elkaar kan verhouden en wat de verschillende personen ondergaan en afwijzen. Telkens is er de vraag tot de beschouwer in wat zij of hij zelf denkt. Brent Dielen zoekt de nerveuze kant van zichzelf en de wereld rondom hem op, of liever gezegd ìs hij die nerveuze kant van de wereld. Vanzelfsprekend is dit een artistieke strategie en niet noodzakelijk een psychische positie maar zeker één die veel aspecten van het moderne leven als niet onproblematisch voor de mens aanduidt. Jonas Sysmans plaats zijn familiegeschiedenis in het wereldgebeuren, met de Grote en de Tweede Oorlog als duidelijke keerpunten voor zijn voormoeders en –vaders. Hij doet dat dat met een enorme vormbeheersing en in sterke beeldtaal; met soms plots een, irritant doorbrekend, drukraster.

Het werk van de winnaar is kleurrijk en veelvormig, het stelt ons vragen over onze geschiedenis en manier van leven, het neemt risico en is zoekend en toont ons het sterke maar ontechnische karakter van de maker… al deze feiten geven de jury van De Lucas 2017 in, dat de prijs gaat naar… Brent Dielen

Nieuws & agenda
Freek Lomme
Freek Lomme

On Pursuing Personal and Productive Engagement

01/03/2018

Gepost op 22/12/2017
SORRY SORRY
SORRY SORRY

On "Labour is a Crime": Underground Connection as an Artistic Strategy

21/12/2017

Gepost op 6/12/2017
Werker Collective
Werker Collective

On 365 Days of Invisible Work

01/02/2018

Gepost op 22/12/2017
Kate Rich
Kate Rich

On Art, Trade and the Feral Economy

22/03/2018

Gepost op 22/12/2017
David Weber-Krebs
David Weber-Krebs

On Performances, Mental Projections and Active Contemplations

25/01/2018

Gepost op 19/12/2017
Ouderavond 2018
Ouderavond 2018

30/01/2018

Gepost op 8/01/2018
Meer